Dobre relacje w rodzinie, jasno wytyczony system wartości, życzliwość akceptacja, codzienny kontakt, rozmowy i zainteresowanie sprawami Twojego dziecka na pewno pomogą uchronić je przed kontaktem z narkotykami.
W ostatnich latach na rynku pojawiły się nowe substancje psychoaktywne o zróżnicowanym składzie chemicznym. Funkcjonowały pod nazwą „dopalacze”. Po zamknięciu sklepów z „dopalaczami” pojawiły się nowe. DESIGNER DRUGS (DD), RESEARCH CHEMICALS (RC). Pod tymi nazwami kryją się obecnie sklepy internetowe, prowadzące sprzedaż tych substancji. Nowe narkotyki z założenia imitują te tradycyjne, powodując niebezpieczne dla zdrowia skutki.
Jak działają?
SUBSTANCJE STYMULUJĄCE – powodują rozdrażnienie i trudności w koncentracji uwagi. Po kilku godzinach od zażycia pojawia się „zejście” objawiające się wyczerpaniem, zaburzeniami rytmu serca, nudnościami, niepokojem, a w skrajnych przypadkach nieprzyjemnymi halucynacjami, najczęściej słuchowymi.
MIESZANKI ZIOŁOWE, KANABINOIDY – zażycie ich prowadzi do efektów niepożądanych postaci kołatania serca, uczucia duszności, zaburzeń orientacji, niepokoju, stanów lękowych.
HALUCYNOGENY – zażycie często prowadzi do „bad tripów”, czyli „złych podróży”, w trakcie których osoba, która zażyła substancję doświadcza silnie obniżonego nastroju, lęków, uczucia zagrożenia, mogą też pojawić się zaburzenia osobowości i myśli samobójcze.
SUBSTANCJE PSYCHOAKTYWNE NA KAŻDEGO DZIAŁAJĄ INACZEJ. PRODUCENCI ZAPEWNIAJĄ, ŻE OFEROWANE PRZEZ NICH PRODUKTY SĄ POCHODZENIA NATURALNEGO – TO NIEPRAWDA!
NOWE NARKOTYKI (DESIGNER DRUGS, RESEARCH CHEMICALS) TO NOWE SUBSTANCJE, KTÓRYCH DZIAŁANIE NA ORGANIZM CZŁOWIEKA NIE ZOSTAŁO DO KOŃCA POZNANE I NIEZWYKLE ŁATWO JE PRZEDAWKOWAĆ. LEKARZE CZĘSTO NIE WIEDZĄ JAK POSTĘPOWAĆ PRZY TAKIM ZATRUCIU. ZAŻYWANIE ICH MOŻE SPOWODOWAĆ TZW. „GATEWAY EFFECT”, CZYLI SIĘGANIE PO CORAZ BARDZIEJ UZALEŻNIAJĄCE SUBSTANCJE.
Jeśli Twoje dziecko zaczęło zachowywać się w sposób nietypowy, spędza więcej czasu poza domem z grupą nowych znajomych, a jednocześnie unika kontaktu z rodzicami (opiekunami), opuszcza się w nauce, zaniedbuje swój wygląd lub też zamyka się na długie godziny w swoim pokoju – SPRAWD¬ CO SIĘ DZIEJE. Być może zażywa narkotyki.
Zwróć uwagę na następujące sygnały:
Rozszerzone źrenice, wytrzeszcz oczu, słowotok, nadmierna ruchliwość, zaburzenia snu, chudnięcie, zmienność nastrojów, trudności w koncentracji uwagi, niepokój, ataki agresji, krwotoki z nosa – te objawy mogą świadczyć o tym, że dziecko zażywa SUBSTANCJE STYMULUJĄCE. Najczęściej występują pod postacią białego proszku, którego ślady w pokoju lub rzeczach dziecka powinny wzbudzić Twój niepokój.
Nietypowy zapach włosów i ubrania, nadmierna wesołość, przekrwione oczy, kaszel, zwiększony apetyt, zaburzenia koordynacji ruchowej powinny wzbudzić podejrzenia, że dziecko może palić MIESZANKI ZIOŁOWE (KANABINOIDY). W pokoju może unosić się zapach dymu, w kieszeniach ubrań mogą znajdować się suszone rozdrobnione liście, jak również inne akcesoria – szklane fifki, bibułki, zapalniczka, charakterystyczne foliowe torebki.
Nieobecny wzrok, zaburzenia percepcji i świadomości, nadwrażliwość zmysłów, halucynacje wzrokowe i słuchowe, lęk, panika, urojenia mogą świadczyć o zażyciu SUBSTANCJI HALUCYNOGENNYCH. W przypadku przedawkowania wystąpić mogą: dreszcze, ślinotok, wymioty, zesztywnienie lub zwiotczenie mięśni. Kontakt z osobą, która zażyła halucynogen może być znacznie utrudniony.
CO ROBIĆ, gdy podejrzewasz, że dziecko bierze narkotyki?
- Zacznij działać, problem sam się nie rozwiąże,
- Odłóż emocje, włącz rozum,
- Dowiedz się jak najwięcej o substancjach psychoaktywnych,
- Ustal reguły postępowania i konsekwentnie ich przestrzegaj – stosuj zasadę ograniczonego zaufania,
- Okazuj miłość i zainteresowanie swojemu dziecku,
- Korzystaj ze wsparcia,
- Nie usprawiedliwiaj nieobecności w szkole,
- Nie wstydź się i nie ukrywaj problemu,
- Szukaj specjalistów zajmujących się uzależnieniami.
Bezpłatna infolinia Państwowej Inspekcji Sanitarnej
800 060 800
Pedagog Szkolny
Joanna Brzezińska