HISTORIA SZKOŁY
dodany przez dnia 2015-02-25
Datą, od której rozpoczyna
się działalność ZSKU w Krośnie jest 1 września 1975 roku, wtedy to
powstaje Centrum Kształcenia Ustawicznego w Krośnie, które to znalazło
się w pionierskim gronie nielicznych ośrodków w Polsce.
Początkowo działalność CKU skupiała się na edukacji osób dorosłych, obejmując głównie kierunki techniczne.
W roku szkolnym 1976/1977 naukę w CKU rozpoczęło 1200 słuchaczy
zgrupowanych w 32 oddziałach (10 oddziałów technikum wieczorowego i 22
oddziały technikum zaocznego), kształcących się w 11 specjalnościach w
następujących filiach:
- Technikum Elektryczne Zaoczne w Krośnie,
- Technikum Mechaniczne Zaoczne w Krośnie,
- Technikum Budowlane Zaoczne w Krośnie,
- Technikum Drzewne i Skórzane Zaoczne w Miejscu Piastowym,
- Technikum Mechaniczne Zaoczne w Sanoku,
- Technikum dla Pracujących (wieczorowe) w Sanoku.
Działalność CKU, siłą rzeczy zdominowana przez kierunki techniczne,
zawsze cechował dobrze pojęty utylitaryzm i stałe reagowanie na potrzeby
środowiska. Objawiało się to między innymi w ciągłym sondowaniu rynku
pracy i związanej z tym racjonalizacji zmian typów szkół i kierunków
kształcenia oraz w dostosowywaniu prac dyplomowych słuchaczy do potrzeb
szkół.
Centrum rozwijało się, zmieniało specjalności, a przede wszystkim rosło.
W roku szkolnym 1991/1992 w budynku CKU znalazło miejsce 21 oddziałów
4- i 3- letniego liceum ogólnokształcącego, średniego studium zawodowego
i studium policealnego. Stałym zainteresowaniem cieszą się szkoły
policealne zaoczne, w których kontynuowane są następujące profile
kształcenia:
- technik obsługi turystycznej,
- technik ekonomista, specjalność finanse i rachunkowość,
- technik informatyk,
- technik bezpieczeństwa i higieny pracy.
Rozporządzając własnymi coraz lepiej
wyposażonymi pomieszczeniami dydaktycznymi, Centrum mogło je wykorzystać
dla odciążenia młodzieżowych szkół średnich w środowisku krośnieńskim,
zwłaszcza, że w zasadzie nie oferowały one absolwentom szkoły
podstawowej poszukiwanych przez nich kierunków ekonomicznych. Również
urzędy pracy przejawiały zainteresowanie kształceniem ekonomistów ma
poziome średnim. Powstały, więc w Centrum 3 szkoły dzienne: w roku
szkolnym 1992/1993 liceum ekonomiczne 4- letnie o specjalnościach:
ekonomika i organizacja przedsiębiorstw oraz finanse i rachunkowość (2
oddziały), w następnym roku szkoła policealna (3 oddziały), a w roku
szkolnym 1995/1996 liceum ogólnokształcące, profil ogólny (1 oddział).
Szkoła policealna dzienna rozwijała się w Centrum równolegle i
poniekąd symetrycznie do liceum ekonomicznego. W roku szkolnym 1996/1997
miała już 7 kierunków i 252 słuchaczy. Tradycyjnie, silnie tu
zakotwiczone profile kształcenia: technik administracji i technik
ekonomista – specjalność finanse i rachunkowość zostały niebawem
uzupełnione kierunkiem: pracownik socjalny, dobrze przyjętym w nowej
sytuacji społecznej. Pierwsi absolwenci tej specjalności zdali egzamin z
przygotowania zawodowego w 1999 r.
Szkoła ciszy się znacznym
powodzeniem wśród absolwentów szkół średnich, których po ukończeniu -
szkoły policealnej można spotkać – już jako pracowników- w wielu
zakładach pracy i instytucjach Podkarpacia. To jest najlepsza motywacja
do prowadzenia tej szkoły.
W działalności pozaszkolnej postęp jest najbardziej widoczny, bowiem
dokonano śmiałych prób dostosowania do naszych warunków doświadczeń
zagranicznych organizatorów kształcenia dorosłych, wprowadzono formy,
które w kraju dopiero torowały sobie drogę. Dzięki temu krośnieńskie CKU
stało się jedną z bardziej znanych placówek edukacji dorosłych w
Polsce. Przykładem szybkiego
reagowania na bieżące tendencje jest znaczny wzrost ilości kursów i
wyraźna zmiana ich tematyki: obsługa komputerów i programów użytkowych,
komputeryzacja prac biurowych, studium zarządzania i biznesu,
zarządzanie małą firmą, a także kursy językowe na certyfikaty z
angielskiego i niemieckiego.
ZSKU w Krośnie aktywnie uczestniczy we wdrażaniu nowoczesnych form
kształcenia, takich jak kształcenie modułowe oraz kształcenie na
odległość. Od 2006 r. funkcjonuje w naszej szkole Regionalny Ośrodek Kształcenia Na Odległość,
którego celem jest promowanie i rozwijanie tej formy kształcenia w woj.
podkarpackim, zwłaszcza dla osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
np. osób niepełnosprawnych, bezrobotnych, itp.
Realizacja wielu, tak różnorodnych
przedsięwzięć możliwa jest dzięki wysoko wykwalifikowanej i
zaangażowanej kadrze dydaktycznej, która systematycznie doskonali swoje
umiejętności zawodowe oraz podejmuje cenne inicjatywy i przedsięwzięcia.
Copyright © ZSKU KROSNO 2025