Okres dorastania charakteryzuje się intensywnymi zmianami we wszystkich płaszczyznach rozwoju: w sferze biologicznej, psychologicznej i społecznej. Jednym z ważnych aspektów procesu dorastania jest intensywny rozwój intelektualny, który przejawia się w doskonaleniu wszystkich funkcji poznawczych, jak: spostrzeganie, pamięć, uwaga, myślenie, rozumowanie czy tworzenie pojęć. Zmiany, jakie towarzyszą w okresie dojrzewania mogą powodować wzmożoną emocjonalność, chwiejność nastrojów, ambiwalencję uczuć. Manifestowana odmienność, przekora czy też pewność siebie u nastolatka bywa niejednokrotnie fasadą, za którą kryje się lęk, zagubienie, smutek, osamotnienie, bezradność, ale też gniew czy wściekłość. Po części jest to normalne i może wynikać ze zmian hormonalnych, jakie zachodzą w ciele. Jeżeli jednak reakcje dziecka są zbyt silne, powinniśmy je stale obserwować i umiejętnie na nie reagować. Wachlarz problemów, z jakimi mogą zmagać się nastolatkowie jest otwarty i dość szeroki, by wymienić je wszystkie. Wiele problemów związanych jest z nowoczesnymi technologiami oraz uzależnieniem od komputera, telefonu. Część młodych osób jest bardzo podatna na słowa innych, co może prowadzić do zaburzeń w odżywianiu lub restrykcyjnych diet. Wiek dojrzewania to również okres, w którym nastolatkowie zwykle po raz pierwszy zakochują się, zawierają przyjaźnie. Mają poczucie wolności i możliwości decydowania o sobie i swoim wolnym czasie. Zdarza się, że przejawem samodzielności, źle pojętej wolności mogą być zaburzenia w zachowaniu, wagary, ucieczki z domu czy sięganie po różnego rodzaju używki. Wraz z przechodzeniem dziecka na kolejne etapy rozwojowe znaczenie rodziców nieco słabnie, a wzrasta potrzeba nawiązywania kontaktów rówieśniczych, która osiąga na sile w okresie dorastania. Niejednokrotnie zdarzają się przypadki, w których rodzice nie są w stanie zapanować nad burzliwym zachowaniem nastoletniego dziecka. Są to sytuacje kiedy dostrzega się wzmożoną agresję, przemoc czy autoagresję (np. samookaleczenia). Stanem, który zasługuje tutaj na uwagę jest depresja ,,młodzieńcza”, odzwierciedlająca kryzys, jaki przeżywa nastolatek w zetknięciu swoich potrzeb, możliwości, poczucia własnej wartości z otaczającą rzeczywistością. Skumulowane przeżycia dotyczące smutku, żalu, stłumionej złości, poczucia niższości mogą prowadzić do stanów obniżonego nastroju. W takich przypadkach trzeba jak najszybciej zareagować, udzielić dziecku wsparcia, zasięgnąć porady oraz pomocy specjalistycznej.
Dla wielu nastolatków problemy wieku adolescencji mają charakter przejściowy i stanowią naturalny etap rozwoju. Niestety niektórzy z nich nie są w stanie poradzić sobie z wkraczaniem w dorosłość. Wymagają pomocy i wsparcia ze strony otoczenia, odpowiednich wzorców, autorytetów, a w szczególności potrzeby miłości, szacunku, akceptacji oraz poczucia bezpieczeństwa. To od nas - dorosłych, w dużej mierze zależy w jakie umiejętności społeczne i kompetencje psychologiczne wyposażymy młodego człowieka, które pozwolą mu zmierzyć się z problemami otaczającego go środowiska.
Krosno, 27. 03.2023 r.
Małgorzata Rybczyńska
pedagog specjalny
Literatura:
Renata Arseniuk : ,, Dorastanie – kryzys i powtórna szansa na rozwój”. Materiały Edukacyjne ORE.
Copyright © ZSKU KROSNO 2024