Nasza szkoła bierze udział w 2-letnim międzynarodowym projekcie w ramach Erasmusa+ "Szkoła dla przyszłej Europy: zapobieganie porzucaniu nauki, działania zapobiegawcze i przywracające poprzez edukację sztuką". Projekt w ramach KA2 Partnerstwo Strategiczne w sektorze Edukacji Szkolnej. Koordynatorem projektu jest Portugalia a partnerami Polska i Włochy.
Zgodnie z zapowiedzią w dniach 05-11. 02. 2017r odbyła się I wizyta studyjna w ramach projektu. Do Polski przylecieli przedstawiciele z Portugalii (12 osób) i Włoch (10 osób).
Spotkanie rozpoczęło się wspólną kolacją w Posmakuj Krosno w niedzielę 5 lutego, na którą Portugalczycy dotarli z opóźnieniem spowodowanym złymi warunkami drogowymi. Podróż z lotniska w Warszawie trwała znacznie dłużej niż planowano ze względu na opady śniegu.
W poniedziałek, 6 lutego, gościliśmy zespół projektowy w naszej szkole. Uroczystego powitania gości dokonał prezydent Bronisław Baran, wręczył pamiątkowe upominki z Krosna - szklane ozdoby. Następnie gospodarze spotkania: wójt Gminy Chorkówka - pan Andrzej Koniecki, pani prezes Krośnieńskiego Uniwersytetu III wieku, pani dyrektor Zespołu Szkół Kształcenia Ustawicznego w Krośnie obdarowali gości upominkami z Krosna. Poczęstowaliśmy gości tortem udekorowanym symbolami projektu i flagami państw biorących w nim udział. Następnie pan Robert Jakubiec przedstawił prezentację Polska - Krosno i okolice - ZSKU. Później nasi partnerzy projektowi mogli zobaczyć odbywające się w tym czasie w naszym technikum zajęcia. Gościli na lekcji u pana Artura Kuligi w grupie fototechnik. Bardzo chętnie poddali się fotografowaniu z użyciem rekwizytów i strojów (ludowy strój Rzeszowski, suknia ślubna...). W międzyczasie goście oglądali galerię obrazów malowanych przez słuchaczy Uniwersytetu III wieku. Następnie panie Justyna Czekańska i Joanna Munia zaprosiły obcokrajowców na lekcję języka polskiego. "Uczniowie" na tej lekcji byli bardzo aktywni, z wielką ochotą uczyli się trudnych dla nich słów w języku polskim.
Po przerwie obiadowej wrócili do naszej szkoły, gdzie nastąpił ciąg dalszy zapoznawania się z naszym systemem oświaty przez uczestnictwo w zajęciach tym razem w szkołach policealnych dla dorosłych. Panie Anna Wójcik, Patrycja Morawiecka i Małgorzata Ciereszyńska prowadziły zajęcia na kierunku technik usług kosmetycznych. Nasi goście, głównie kobiety, poddały się zabiegom kosmetycznym: makijaż, maseczki.... Z kolei na kierunku technik masażysta zajęcia praktyczne prowadziła pani Sabina Jurczyk. Tutaj, zarówno kobiety jak i mężczyźni, poddali się masażowi.
W drugim dniu (wtorek, 7 lutego) uczestnicy projektu byli w Muzeum Podkarpackim, odwiedzili także krośnieńskie Liceum Plastyczne (Robert Jakubiec). Po południu w ZSKU pani Magdalena Harmata przedstawiła prezentacje "System edukacyjny w Polsce", "Analiza wczesnego odpadania z systemu edukacyjnego w Polsce". Po przedstawieniu przygotowanych materiałów multimedialnych rozgorzała dyskusja na ww tematy. Porównywano systemy edukacji w krajach partnerskich.
Trzeci roboczy dzień (środa, 8 lutego) rozpoczął się od wizyty w Urzędzie Gminy Chorkówka, gdzie spotkali się uczestnicy projektu i dyrektorzy szkół, dla których organem prowadzącym jest UGCh, miały też miejsce wizyty w szkołach: podstawowej z oddziałami przedszkolnymi, gimnazjum. (Joanna Munia)
Po południu goście zwiedzili Centrum Dziedzictwa Szkła (Z.Socha )i brali udział w kuligu Siedlisku Janczar.(Marcin, Aneta)
W czwartek 9 lutego uczestnicy projektu pojechali na wycieczkę do Sanoka, gdzie zwiedzili Skansen Budownictwa Ludowego i Galerię Zdzisława Beksińskiego. (Z.Socha)
Po południu wszyscy uczestnicy projektu - strona Polska oraz goście z Portugalii i Włoch spotkali się w Rymanowie w restauracji Jaś Wędrowniczek na kolacji pożegnalnej. Tam Wójt Gminy Chorkówka pan Andrzej Koniecki wręczył Certyfikaty uczestnictwa w wizycie studyjnej w ramach projektu. Każda z grup zaprezentowała najsłynniejsze narodowe piosenki, najbardziej zaskakujące i nieznane były melodie z Portugalii, a najbardziej radosne polskie przyśpiewki. Spotkanie z naszymi partnerami uświadomiło nam, że najważniejsze są kontakty międzyludzkie i możliwość poznawania innych kultur.
Artykuł pdf >>>