Projekt edukacyjny z wykorzystywaniem zasobów biblioteki: Motyw przyrody w literaturze, sztuce i fotografii
Kl. III TCPG/FT
Główne założenia:
Cele projektu:
1. Rozwijanie zainteresowań czytelniczych uczniów.
2. Promocja literatury i czytelnictwa wśród uczniów.
3. Poszerzanie wiedzy i umiejętności dotyczących zainteresowań uczniów, poprzez korzystanie z literatury.
Cele szczegółowe:
Metody i formy realizacji:
W miesiącach październik – grudzień 2017 roku, uczniowie klasy III TCPG/FT wzięli udział w projekcie edukacyjnym z wykorzystaniem zasobów biblioteki. Za temat przewodni wybrano „Motyw przyrody”. Jest to temat rozległy, więc zawęziliśmy go do literatury, muzyki i fotografii.
W październiku I grupa uczniów mała za zadanie wybranie z tekstów literackich najpiękniejszych fragmentów związanych z przyrodą, naturą i porami roku. Dzięki bogatym zasobom biblioteki szkolnej było to zadanie proste. Do projektu wybrano 56 fragmentów, ale ze względu na ich ogrom do montażu muzyczno-słownego użyto ich 10.
II grupa w tym czasie zajmowała się doborem muzyki. To zadanie było nieco trudniejsze, bo skupiliśmy się na utworach muzyki klasycznej i ich poszukiwanie związane były często z poznawaniem ich twórców od nowa, bądź na nowo.
Przez cały czas trwania projektu uczniowie przesyłali zdjęcia związane z naturą, tworząc ich bazę. Wiele fotografii powstało podczas wycieczki warsztatowej do Krakowa i Rzeszowa.
W dniu 18. grudnia odbyła się prezentacja słowno-muzyczno-fotograficzna w ramach podsumowania projektu.
3. Ostatnią częścią naszego montażu była deklamacja wierszy i prezentacja wybranych fragmentów tekstów literackich z podkładem muzycznym:
Podsumowanie.
Projekt spełnił swoje główne założenia. Młodzież biorąca udział w nim już przez samo przebywanie w bibliotece rozwijała swoje zainteresowania czytelnicze, korzystała z jej zasobów, często wypożyczając różnorodne pozycje - nie tylko lektury szkolne.
Stan czytelnictwa w klasie poprawił się – każdy z uczniów w ramach dodatkowych zadań na lekcji języka polskiego ma zaprezentować (lub już to zrobił) treść 2 dowolnych książek w semestrze – otrzymuje za to ocenę z aktywności. Jest to dodatkowa motywacja do czytania.
Najważniejszą dla mnie – jako polonisty – wykształconą przez uczniów umiejętnością jest przekład intersemiotyczny – czyli umiejętność przekształcania jednego rodzaju sztuki na inny, inspirowanie się literaturą czy muzyką i tworzenie fotograficznych obrazów.
Pomimo tego, że są to działania pracochłonne i długofalowe warto zachęcać uczniów do brania w nich udziału, bo rozwijają swoje pasje, sami mogą wpływać na dobór treści i kreować swoje wizje świata.
Justyna Czekańska
Copyright © ZSKU KROSNO 2025