Cyberprzemoc i bezpieczeństwo w sieci

dodany przez dnia 2019-03-07

Cyberprzemoc to takie zachowanie, które krzywdzi emocjonalnie drugiego człowieka. Osoby, które stosują cyberprzemoc używają do tego celu Internetu albo telefonów komórkowych.

            W przeciwieństwie do przemocy fizycznej, cyberprzemoc nie zostawia śladów
na ciele i nie widać jej gołym okiem. Osoby, które doświadczyły cyberprzemocy czują się zranione i bardzo przeżywają to, co je spotkało. Pojawiają się u nich nieprzyjemne myśli i uczucia takie jak bezradność, wstyd, upokorzenie, strach, a czasem również złość.

            Osoba, której przytrafiła się taka sytuacja często ma wrażenie, że wszyscy widzieli lub mogą zobaczyć te nieprzyjemne materiały. Obawia się, że jej znajomi odwrócą się od niej i nie będzie mogła liczyć na ich wsparcie. To powoduje, że czuje się bardzo samotna w tym, co ją spotkało.

Najważniejsze ustalenia badawczy wskazują na to, że:

  • co drugi młody internauta (52%) miał do czynienia z przemocą werbalną
    w Internecie lub poprzez telefon komórkowy,
  • 47% dzieci doświadczyło wulgarnego wyzywania,
  • 21% poniżania, ośmieszania i upokarzania,
  • 16% straszenia i szantażowana,
  • ponad połowa (57%) internautów w wieku 12-17 była przynajmniej raz obiektem zdjęć lub filmów wykonanych wbrew ich woli.

Przemoc w sieci może dotknąć ich  równie mocno jak przemoc fizyczna.

 

Cyberprzemoc to takie zachowania jak:

  • ośmieszanie, obrażanie, straszenie, nękanie czy też poniżanie kogoś za pomocą Internetu albo telefonu komórkowego,
  • podszywanie się pod kogoś w portalach społecznościowych, na blogach, wiadomościach e-mail lub komunikatorach,
  • włamanie się na czyjeś konto (np. pocztowe, w portalu społecznościowym, konto komunikatora),
  • publikowanie oraz rozsyłanie filmów, zdjęć, albo informacji, które kogoś ośmieszają,
  • tworzenie obrażających kogoś stron internetowych lub blogów,
  • pisanie obraźliwych komentarzy na forach, blogach, portalach społecznościowych.

 

Cyberprzemoc ma miejsce między innymi, gdy:

  •   ktoś zamieszcza Twoje zdjęcia w internecie bez Twojej zgody,
  •  ktoś umieszcza w sieci  czy  rozsyła  na Twój temat nieprawdziwe 
      informacje  lub takie, których się wstydzisz,
  •   ktoś ośmiesza Cię lub nęka podszywając się pod Ciebie.

Może znasz tę osobę, może masz podejrzenie kto to może być, a może nie masz pojęcia, kto może Ci tak dokuczać.

 

Jeśli przytrafiła Ci się taka sytuacja, bardzo możliwe, że:

  • czujesz wstyd, że coś takiego pojawiło się w sieci i wielu Twoich znajomych
    to widziało,
  • boisz się, że dowie się o tym większa grupa osób,
  • jesteś zły, że Cię to spotkało,
  • obawiasz się, że gdy opowiesz o tym bliskiej osobie, ktoś będzie próbował się zemścić,
  • masz poczucie winy, że nie potrafiłeś tego przewidzieć,
  • odczuwasz bezradność, że nie możesz tego zmienić.

 

Jeśli doświadczasz cyberprzemocy:

  •  Powiedz o tym zaufanej osobie dorosłej - z jej pomocą będzie Ci łatwiej poradzić sobie z tą sytuacją.
  • Postaraj się nie kontaktować ze sprawcą cyberprzemocy i nie odpowiadać na jego zaczepki. Dzięki temu unikniesz prowokowania go do dalszych działań.
  • Zachowaj wszystkie dowody cyberprzemocy - nie kasuj smsów, e-maili, rozmów
    na czatach lub komunikatorach.
  • Jeśli ktoś dokucza Ci na jakiejś stronie WWW, zrób zrzut ekranu - aby zachować to, co widzisz na ekranie wciśnij klawisz "Print Screen" (Prt Sc), a następnie otwórz program tekstowy (np. Word) lub graficzny (np. Paint) i wklej tam screen naciskając jednocześnie klawisze "Ctrl" i "V". Pamiętaj, aby zapisać plik!

 

Jeśli jesteś świadkiem cyberprzemocy:

  • Nie przesyłaj dalej ośmieszających wiadomości.
  • Pomóż pokrzywdzonej osobie poprzez poinformowanie kogoś dorosłego o jej sytuacji.
  • Zaproponuj pokrzywdzonej osobie kontakt z Helpline.org.pl.
  • Jeśli znalazłeś w sieci lub otrzymałeś przez telefon informacje ośmieszające kogoś - zatrzymaj łańcuszek cyberprzemocy - nie przesyłaj tych informacji dalej – zgłoś tę sytuację do Helpline.org.pl.

Helpline.org.pl jest wspólnym projektem Fundacji Dzieci Niczyje i Fundacji Orange. Jego celem jest pomoc dzieciom i młodzieży w sytuacjach zagrożenia w Internecie. Konsultanci Helpline udzielają także porad rodzicom, opiekunom.

 

Kontakt z konsultantami jest możliwy:

 

Elżbieta Boś – pedagog szkolny

 




                    




 


Copyright © ZSKU KROSNO 2024